Om oss

Åpenhetsloven

I Rogalandshus jobber vi kontinuerlig og systematisk med forbedring av egne prosesser for å ivareta ansatte, kunder, miljø og ytre omgivelser.

Åpenhetsloven

Redegjørelse fra Rogalandshus

Rogalandshus AS skal ha en grundig og redelig tilnærming til våre leverandører og i våre innkjøp, hvor vi forplikter oss til å ivareta alle hensyn hva gjelder miljø og arbeidstakeres rettigheter. Vi skal bidra og dytte frem ansvarlighet i alle våre leverandørkjeder og inn mot våre forretningsforbindelser. Vi skal til enhver tid jobbe for at våre avtaler og innkjøp stammer fra bærekraftige leverandørkjeder.

 

Du og alle har ved skriftlig forespørsel rett fra 01.07.22 på informasjon om hvordan vi håndterer faktiske og potensielle negative konsekvenser generelt og for våre tjenester. Velkommen til å ta kontakt om dette, vi vil normalt svare dine henvendelser innen 14 dager og du kommer lettest frem ved å sende e-post til post@rogalandshus.no

Åpenhetsloven

Vår redegjørelse om hvordan vi ivaretar vår aktsomhetsvurdering er som følger:

Åpenhetsloven § 5a: Generell beskrivelse av virksomhetens organisering, driftsområde, retningslinjer og rutiner for å håndtere faktiske og potensielle negative konsekvenser for grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold.

Organisering
Vår virksomhet er organisert som et aksjeselskap med forretningsadresse på Jæren i Rogaland.

Driftsområde
Vårt driftsområde er bygg- og anleggsarbeid hvor vi er hoved/totalentreprenør og underentreprenør. Driften omfatter ikke egenimport av produkter.

Rutiner/ retningslinjer
Arbeidet med åpenhetsloven er koordinert på bransjenivå og vi bruker BNLs felles løsninger og maler i vårt arbeid, se BNLs hjemmeside om åpenhetsloven. Våre rutiner og retningslinjer er forankret på styrenivå.

Rutiner omfatter fordeling av ansvar og arbeidsoppgaver i vår virksomhet, kartlegging og vurdering av negativ påvirkning/skade ut fra egen virksomhet, leverandørkjeder og forretningsforbindelser, samarbeid om gjenoppretting og erstatning der det er påkrevd, stansing/forebygging av negativ påvirkning/skade, overvåkning av gjennomføring og resultater, samt kommunisering av hvordan påvirkningen er håndtert og behandling av informasjonskrav.

I våre kontrakter stiller vi krav knyttet til åpenhetsloven gjennom spesielle kontraktsbestemmelser. Bestemmelsene sikrer vår virksomhet tilgang til våre underleverandørers aktsomhetsvurderinger der de er omfattet av åpenhetsloven, og informasjon om underleverandørers varekjøp og leverandørkjeder der de ikke er omfattet av loven.

Våre spesielle kontraktsbestemmelser inkluderer også krav til lønns- og arbeidsvilkår og internkontroll, Sikkerhet, helse og arbeidsmiljø (SHA) for arbeid som skjer i Norge.

Åpenhetsloven

Åpenhetsloven § 5b: Opplysninger om faktiske negative konsekvenser og vesentlig risiko for negative konsekvenser som virksomheten har avdekket gjennom sine aktsomhetsvurderinger.

Arbeidsmøter for kartlegging av leverandørkjeder og aktsomhetsvurderinger er igangsatt i virksomheten. Vi anvender tilgjengelig informasjon fra bransjeforeninger og andre aktører som grunnlag for vårt interne arbeid. Vi har prioritert kartlegging av verdikjeder knyttet til vår kjernevirksomhet. 

 Vi støtter oss for øvrig på kartleggingsarbeidet som skjer på bransjenivå, hvor naturstein, VVS-produkter, elektroprodukter og solcelleprodukter har vært prioritert i rapporteringsperioden med grunnlag i vesentlig risiko for negative konsekvenser.

Åpenhetsloven

Åpenhetsloven § 5c: Opplysninger om eventuelle tiltak virksomheten har iverksatt eller planlegger å iverksette for å stanse faktiske negative konsekvenser eller begrense vesentlig risiko for negative konsekvenser, og resultatet eller forventede resultater av disse tiltakene.

Vi bygger vår kartlegging på informasjon fra nærmeste leverandør, på informasjon i Startbank og anerkjente vareregistre.

Vår virksomhet utfører i tråd med vår bedriftsinterne rutine (påseplikt mv) kontroll av lønns- og arbeidsvilkår på bygg- og anleggsplasser i Norge.

Vi bruker BNLs veileder for valg av seriøse bedrifter for å fremme de formål som åpenhetsloven og annet regelverk skal fremme (arbeidsmiljøloven, byggherreforskriften, allmengjøringsloven, forskrifter om allmenngjøring av tariffavtaler, forskrift om lønns- og arbeidsvilkår i offentlige kontrakter mv.).

Vi planlegger å følge BNLs seminarer om arbeidet med kartlegging av verdikjeder på bransjenivå som grunnlag for videre kartlegging og prioritering av vårt bedriftsinterne arbeid med aktsomhetsvurderinger i våre verdikjeder.

Tiltakene forventes å bidra til økt mulighet til å fange opp risiko for brudd på de formål åpenhetsloven skal ivareta, og bidra til å rette opp negative konsekvenser der det er påkrevd.

Ønsker du å bruke et jærsk byggefirma som har både kompetansen og papirene i orden?

Kontakt Trond Tveit direkte, eller send oss en melding via skjemaet under, så kommer vi tilbake til deg så snart som mulig.

Kontakt oss
Trond Tveit

Trond Tveit

Salg/markedsansvarlig